Bør jeg eie big tech?

Få aksjer har vært skrevet så mye om som de store amerikanske tech-selskapene. Hvilke selskaper som inkluderes varierer, men Facebook, Amazon og Alphabet/Google inkluderes alltid, Apple og Microsoft er mer etablerte, og Netflix, Tesla og Nvidia kommer gjerne i tillegg.
Jeg var en kort periode i DnB teknologi for noen år siden og hadde da en del eierskap i disse, men har ellers ikke tenkt det har vært aktuelle selskap. Mest fordi de er så gjennomanalyserte som går an, så å ha en edge i analysere slike selskaper har jeg ikke. I tillegg har de vært beskrevet som dyre vekstaksjer, jeg har inntrykk av at de er hypet, og generelt er jeg lite glad i aksjer som er populære.

Å ikke være investert i de så langt har vært feil. De har vokst seg til å bli verdens største. De har hatt en utrolig vekst, og de fleste av de har gått med solide overskudd. I det minste kunne man vært investert i de gjennom indeksfond. En stor del av oppgangen i verdens aksjermarked skyldes disse tek-aksjene. En av hovedinnvendingene mine mot å være investert i aksjemarkedet er at markedet er rekorddyrt priset.

Men når jeg faktisk ser på prisingen av FAAAM-aksjene er de faktisk ikke så dyre.

Sales (mrd $)
AppleMicrosoftAlphabetFacebookAmazon
2021375168234110444
202027414318286386
201926012616171281
201826511013756233
20172299011141178
2016215859028136
2015233947518107
201418287661289
20131707856874
20121567346561
2011108.27038448
201065.2622934
200942.9582425
200837.4602219
200724.5511715
200619.3441111
200513.940
20048.237
Earnings (mill $)AppleMicrosoftAlphabetFacebookAmazon
20219842061271730004000032000
20205741144281402692914621331
20195525639240343431848511588
20185953116571307362211110073
2017483512120412662159203033
2016456871679819478101882371
20155339412193163483669596
20143951022074141362925-241
20134173321863127331491274
201237037169781061932-39
201125922231509706668631
2010140131876085051152
20098235145696520902
20086119176814227645
20073495140654204476
20061989125993077190
2005132812254
20042668168
Market cap24100002160000182400010100001670000
P/E24.535.325.034.752.2
P/S6.412.97.89.23.8



Dette ser ikke ekstremt dyrt ut! Det ser dyrt ut, ja, men ikke ekstremt for selskaper som har vokst så mye, og vokser fortsatt. 2021 har jeg regnet ut ut fra årets resultatat så langt, og doblet det. Det er også 2021 som går inn i beregning av P/E og P/S, om man bruker fjorårets tall ser det langt dyrere ut. Ifølge finviz har for eksempel Nike en P/E på 48, Merck på 40 og Walmart på 34,8.

Jeg har ikke sett nærmere på Netflix, Nvidia og Tesla. Netflix har jeg fulgt med på lenge, og de sliter med å få til en positiv cash flow selv om de regnskapsmessig går med overskudd. Jeg synes også Netflix har mye dårlige programmer, og strømmetjenester er et område som får mye konkurranse. Når det blir jevn konkurranse vil det bli vanskelig å tjene penger over tid. Tesla virker det som ekstremt mye vekst er priset inn, og nvidia kjenner jeg ikke i det hele tatt.
Jeg trekkes mer mot selskapene jeg har nevnt over fordi de faktisk har tjent penger over tid.

Apple/Microsoft
Apple er ikke spesielt dyrt, men har betydelige marginer. I bunn og grunn er de et konsumselskap, som er avhengige av at de kan ta langt mer betalt for sine produkter enn konkurrentene. Jeg har tidligere ikke trodd de kan klare det over tid, og så langt har jeg tatt feil. Men jeg har ikke tro på at de over periode på 10-20 år fremover faktisk kan gjøre det så bra på ren merkevare. Ut fra egen erfaring (riktignok mange år siden jeg hadde iphone) er det ingen dramatisk forskjell mellom Apple og andre.
Jeg mener rett og slett at de som et konsumselskap ikke kan forsvare så store marginer over tid. Jeg er ihvertfall ikke villig til å sette penger på at de kan klare det (for det er godt mulig de makter det altså).

Microsoft hadde en lang periode med lite vekst, før de plutselig har skutt fart over de siste 4 årene. Det er ganske imponerende. Jeg må innrømme at jeg kjenner de ikke spesielt godt, jeg har ikke office hjemme selv, men får det jo på jobb. De tjener mer penger på services, og har sannsynligvis en del synergier som gir en brukbar økonomisk vollgrav. Men hvor store marginer kan de egentlig ta? Med en price/sales på 13 er de ganske ekstreme, og det bør være mulig med konkurranse over virkelig lang tid. Selv bruker jeg bare google docs hjemme.

Alphabet
Alphabet synes jeg ser utrolig spennende ut. De vokser enormt, og er ikke spesielt dyre. Faktisk synes jeg den P/Een på 25 er ganske utrolig. De betaler ikke ut utbytte, noe som vil si at de reinvesterer alt i fremtidig vekst.
Samtidig er i praksis alle inntektene fra google. Hvis noen finner en bedre søkemotor mister de all inntektsgrunnlaget (samtidig utrolig at Bing aldri har klart å bli bedre enn den er). De er også avhengig av å nærmest ikke betale skatt, og at myndighetene ikke setter strengere reguleringer på personvern. Det spørs også hva som skjer under en resesjon. Sannsynligvis vil markedsføring bli nedprioritert, og det vil gå utover google.
De jeg kjenner som jobber innen IT snakker alltid om at Google er de ledende innen AI.

Amazon
Amazon må være kanskje verdens beste selskap. De er i utgangspunktet et konsumselskap, og har derfor langt lavere marginer enn de andre. Det vil sannsynligvis også være tilfelle over lang tid. Netthandel er svært konkurranseutsatt, om de ikke er billigst vil andre ta over markedet. Så beveger de seg gradvis over til å bli et tech-selskap. De har fortsatt å vokse veldig fort, tallene over er sannsynligvis for lave for 2021 mtp at Q4 nok vil ha vekst over fjoråret, og er bra for konsumselskaper.
Jeg vil også tro at de er sterkt avhengig av Jeff Bezos, at de i større grad er ledet av en visjonær pensjon.
Men hovedargumentet mot Amazon er at de er dyrere i forhold til inntjening enn de andre, og at de har problemer med å forsvare høye marginer over tid.

Facebook
Facebook opplever jeg blir mer upopulære for hver dag som går. Det var et selskap jeg tidligere hadde svært stor tro på, å skape et sosialt nettverk som de har gjort ville jeg tro var umulig å gjenskape. Imidlertid ser jeg ikke helt at det er noen stor fordel å reklamere der. Myndighetene er mer obs på de, og de må nok i større grad ta et redaktøransvar, ihvertfall håper jeg de får krav om det. Dette koster penger, og bør spise litt av marginene. Med Price/sales på over 9 er marginene helt utrolige.

Oppsummering:
Jeg kjøpte aksjer i Alphabet for et par uker siden, i noen grad fordi det er synd å gå glipp av oppgangen som alle andre tar del av. De gode tidene i aksjemarkedet skyldes i stor grad big tech. De store marginene de har kan virke lite bærekraftige, og bør åpne seg for konkurranse over tid. Det er ihvertfall det jeg har tenkt før, men om scenarioet blir at oppgangen fortsetter ønsker jeg å være investert i de selskapene som har stor oppside, og ihvertfall ikke altfor stor nedside.
Det kan godt være det kommer en annen søkemotor å ta over, og risikoen er i alle selskaper at de kan gå i null. Men jeg vil si det er mer sannsynlig at de fortsetter veksten, og at de har mye penger på bok og reinvesterer alt i bedriften gjør at jeg vurderer den å ha en del oppside.

Når det gjelder Amazon er jeg sterkt i tvil. Veksten de har er virkelig helt enorm, og ser ikke ut til å bremse. Jeg vil fortsette å vurdere det utover høsten.


2 kommentarer

  1. Vi går inn i en verden med lavere toleranse for sporing av brukere og brukernes interesser. Jeg er spent på hvordan Facebook og Google vil møte de kravene som kommer. Både fra myndigheter og brukere.

    Det kommer til å ta lang tid før det blir en standard, men jeg er trygg på at fremtiden foregår -helt- uten sporing. Både Google og Facebook sine forretningsmodeller er fundamentert i sporing, og på lang sikt må vi tørre å si at de lever i spennende tider.

  2. Hei, takk for innspill! Det kan godt være du har rett, og jeg håper også det rent personlig. Jeg ville tro at det ligger litt frem i tid, og spørsmålet blir hvem som kan håndtere det best? Jeg vil fortsatt anta at Google har et forsprang, og ihvertfall ha en plan for det. Man kan se for seg at det skapes en slags «level playing field», men de vil jo sitte med dataene allerede og kan dra fordel av det.

    Et annet poeng litt relatert er hvor opptatt annonsører faktisk vil være av målrettet reklame. Det er ikke opplagt at å reklamere målrettet basert på tidligere søk nødvendigvis er bedre enn bredere markedsføring (f.eks få reklame for flere sofaer rett etter at du har kjøpt en).

    Samlet tenker jeg man må balansere risikofaktorer mot muligheter, og se på hvor mye man betaler for risikoen. For Google ser jeg ikke at man betaler så dyrt, og at Bing og Yahoo fortsatt ikke klarer å levere noe i nærheten. jeg vet ikke om det bare skyldes sporing og mangel på data, men vil tro også det er andre ting.

Legg igjen en kommentar